Service af mast


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Da båden kom hjem fra Frankrig reparerede vi en del af hulkelen, men da den havde sejlet et par særsoner var der andre dele af hulkelen der viste tegn på svagheder, så jeg besluttede mig for og give masten, den helt store tur. Samtidig havde jeg lyst til og sætte glidere i forliget på storsejlet, så det sidder fast monteret på masten og ikke skal rulles hver gang det pilles ned. Det er også rart at sejlet bliver om bord hvis man skal bjerge det i hårdt vejr og der er styr på bunden af storsejlet når man reber. Gliderne belaster dog hulkelen mere, fordi sejlet kun fastgøres i punkter frem for i hele forligets længde. Derfor var beslutningen ikke så svær og træffe. Hele hulkelen blev kritisk igennem og tjekket for svagheder. Resultatet blev at de øverste 4m og den nederste skulle skiftes. Igen her viser det sig at ting ikke er så farlige som man går og tror. En alu mast med fatale skader i hulkelen ville skulle skiftes, men en kulfibermast kan repareres med lidt kulfiber, epoxy og lidt tålmodighed. Jeg kan kun opfordre folk til ikke og være afskrækkede af en kulfibermast, det er den helt rigtige løsning for gør det selv folk med lyst til og arbejde med tingene. Den gamle hulkel blev fjernet med en Drimmel sliber. Bagsiden af masterøret er lavet med en flad bagside så man kan skrue et profil på masten eller bygge en hulkel som det her er tilfældet. Derfor var det ikke så svært og udskifte det defekte stykke uden og beskadige selve masterøret. Da hulkelen var fjernet lagde jeg to kulfiberrør med en inder diameter på 10mm i forlængelse af hinanden. Dette sikre at man får en glas inderside af hulkelen. Rørene blev limet fast til masten med en blanding af epoxy og microbalonner. Dette sikre god kontakt mellem røret og masterøret og giver en god basis og ligge kulfiber uden på. Da kulfiberrørene var limet fast og lagde jeg 5 lag 200g twill kulfiber på. Dette giver en tykkelse på ca 1,5mm når man håndoplægger. Der hvor toppen af sejlet kommer til og sidde forstærkede jeg hulkelen yderlige med 4 lag 340g unideriktion kulfiber. Dette gjorde jeg både i toppen af masten og hvert hver reb. Der er stor belastning fra kappen på storsejlet. For og holde kulfiberen på plads indtil epoxyen hærdede brugte jeg det gamle trick med og omvikle masten med husholdningsfilm. Det er en teknik der fungere godt fordi man står til bage med en relativ glat overflade og epoxy kan ikke hæfte på filmen.

IMG_0443

Udgivet i flerskrog, Sejlsport | Skriv en kommentar

Endelig flyder Niesen-trio igen


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Sommeren er gået med og få alle de sidste småting færdig. Selv om det så rigtig godt ud i slutningen af maj, hvor skrog og dæk var limet sammen og hvor det “eneste” der manglede var og spartle og male samlingen, så var der alligevel langt i mål. Der er altid 1000 ting man ikke har overvejet og 1000 ting man skal have på plads før projektet er i mål. I slutningen af august var alt ved og være på plads. Hovedskroget var polleret, bunden var malet og kahytten var vasket ned. bække sideskrog var malet hvide og beslagene var monteret. Jeg besluttede at båden skulle i vandet, selv om det var i den sidste del af sæsonen og enkelte allerede var begyndt og tage deres både op af vandet igen. Jeg ville have en chance for og tjekke at alt virkede som det skulle og at båden var/er i strukturel orden. Min frygt var og stå i april måned 2012 og finde ud af at der var et eller andet jeg bliver nød til og lave om og så igen mindste en hel sæsonen.

Så en af de første weekender i september blev båden sat i vandet. Alt gik efter planen og båden kom på vandet og masten kom på igen. De nye trampoliner blev monteret og alt passede som det skulle. Man kan godt se at båden er blevet en del kilo lettere efter ombygningen. Den ligger væsentlig højere i vandet og sideskrogene behøver næsten ingen bumdmaling for de rører næsten ikke vandet.

Udgivet i flerskrog | Tagget | Skriv en kommentar

Længe siden


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Det er ved og være meget længe siden jeg sidst har givet en opdatering på mit lille projekt. Vejret har gennem april og maj drillet lidt så jeg er ikke nået helt så langt som jeg havde håbet på, på nuværende tidspunkt. Når man ikke har en hal med varme og arbejde i har der været en del dage hvor epoxyen ikke rigtig har villet hærde, så når jeg eks. har spartlet har jeg skulle vente længe før jeg har kunne slibe og i den dur. Lige ledes har regnen drillet lidt. Epoxy og fugt er ikke den bedste cocktail hvis man gerne vil have et godt og stærkt resultat.

Nå men noget er der da sket. Kort fortalt er det nye skrog apteret muffer til beams er støbt i og dæk og skrog er limet sammen. Tilbage er og spartle limningen mellem skrog og dæk og monterer beslag.

Selve processen med og apterer og samle skroget her ikke været så svært som man måske kunne forestille sig. Det er klart at manglen på et rigtigt værksted har skabt visse udfordringer, så visse dele af arbejdet har taget længere tid end nødvendigt var. Eks. når man skal lime mufferne til beams fast i dækket eller man skal lime skrog og dæk sammen, så er det helt afgørende at man har nivileret hele båden ud så den står perfelt, eller bliver resultatet en skæv båd. Neden under kan ses et billede taget i min baghave efter skrog og dæk var limet sammen. Man skulle tro jeg havde haft målebåndet med da vi købte huset, for der kan lige stå en Formula 28 trimaran.

Foreløbig har det været udfordrende, men sjovt arbejde. Det har ikke været voldsomt vanskeligt eller værktøjskrævende, men som med alt ting så gør det rette udstyr arbejdet meget lettere. Mit håb er at flere vil kaste sig ud i linende projekter eller eventuelt at bygge helt fra bunden. Jeg går fortsat med overvejelser om og tilbyde trimaraner og katamaraner som byggesæt til rigtig fordelagtige priser. Et sådan projekt vil bestemt være et overkommeligt vinterprojekt for en entusiastisk besætning. Det, det primært kræver for og gennemfører sådan et projekt, ud over lysten er et sted og stå, er en vinkelsliber, stiksav, boremaskine div. slibemaskiner og forskellige bukke til og klodse det hele op på. Andre ville sikkert bruge mere forskelligt værktøj, men det er hvad jeg har klaret mig med under processen med og apterer og samle sideskroget.

Udgivet i flerskrog | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Forsøg med vakuum infusion


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Jeg er ved og gøre klar til og støbe dæk nr. 2. Jeg forestiller mig at jeg skal støbe dette dæk med vakuum infusion, en proces hvor man bruger vakuum til og “suge” epoxy igennem den tørre glasfiber. På denne måde opnår man det højest mulige koncentration af fibre i forhold til epoxy.

Fordelen ved denne støbemetode er at man ene mand kan ligge alt fiberen op og i ro og mag ligge peel ply, slanger vakuum membran og hvad der elleser skal bruges op i formen og gøre det hele klar, før man tilsætter epoxy. På denne måde har man alt den tid i verden der skal til for og forberede sig grundigt. Da vi støbte det første dæk med almindelig håndoplægning var det en kamp imod tiden for og nå og få sat vakuum på inden epoxyen begyndte og hærde.

For ikke og starte med og støbe et helt dæk, med risiko for og spilde en masse materialer har jeg valgt og støbe dørkspladerne til de små kockpits i sideskrogene først. Jeg har støbt dem i dæksformen for på den måde og få samme skridmønster som på dækket. Man ligger kort og godt alt sit materiale op i formen tørt uden epoxy, når alt væv og kærnemateriale ligger som det skal ligger man et stykke peel ply oven på og der efter et lag perforeret folie. Oven på folien ligger men et net (vacuum infusion mesh) til og fordele epoxyen ud over det emne du vil støbe. Derefter ligger du en spiral slange til og suge epoxyen ind igennem og oven på det hele ligger du vakuum membranen. Når alt er på plads startes pumpen og når membranen er helt tæt åbner man for fødeslangen og epoxyen bliver suget ind og fordeler sig ud over emnet. På denne måde får man kun lige den fornødne epoxy der skal bruges for og gennemvæde sit væv og man opnår der ved den højest mulige styrke til den lavest mulige vægt.

 

Udgivet i flerskrog | Tagget , , , , , , , | Skriv en kommentar

Konstruktionen


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Flere har spurgt hvilke materialer jeg har valgt og bruge til konstruktionen af det nye sideskrog. Jeg valgte og bygge skroget så billigt som muligt og ikke bruge s mange eksotiske materialer som kulfiber og kevlar. Det oprindelige skrog var lavet i glasfiber og polyester og der havde aldrig været nogle strukturelle problemer med det før franskmændene fik fat i det og begyndte og ændre det. Jeg valgte derfor og lave et skrog hvor konstruktionen meget liner det oprindelige dog med et par ændringer som skulle give større styrke til samme vægt. Flere har spurgt hvorfor jeg ikke laver et set nye skrog i rent kulfiber. Det vil jeg bestemt heller ikke afvise at jeg gør på et tidspunkt, men så bliver det i forbindelse med at jeg laver en helt ny båd. Jeg syndes det er lidt meningsløst og lave et par helt nye eksotiske sideskrog og så fortsat sejle rundt med de gamle alu beams og det gamle hovedskrog i glasfiber. I øvrigt er der ikke fordi det gamle hovedskrog fejler noget, men skal man skifte spor og lave noget eksotisk syndes jeg man skal gå hele linen ud og gøre det 100%. Hvem ved måske kommer der en dag en Nielsen Trio Carbon på vandet. 

Fordi skroget er støbt under vakuum har det været muligt og fjerne de måtter der i den originale konstruktion skulle sikre bindingen mellem skum og glasfiber. Man har altid brugt traditionel pulverbundet glasfibermåtte til og sikre en god vedhæftning mellem glasfiber og skum. Fordelen ved den pulverbundende måtte er at den indeholder meget lim, dette sikre en god vedhæftning til skummet men, desværre betyder dette også at den bliver meget tung og det er noget jeg for alt i verden vil undgå. Når man som jeg bruger vakuum til og støbe med hjælper undertrykket med og presse skum og glasfiber sammen hvor ved man får en god vedhæftning med langt mindre lim, så det har været muligt helt og fjerne den pulverbundende måtte. Den vægt som den pulverbundende måtte udgjorde i den gamle konstruktion er blevet brugt til og ligge et ekstra lag Multiaxial (Bidiagonal) roving± 45° 440g. På denne måde bliver konstruktionen mellem 60 og 80% stærkere med den samme vægt. Som lim har jeg brugt NM Laminerings epoxy 275A. Optimalt set havde det været bedre for mig og bruge en epoxy med længere potlife når jeg skulle vakuumbage så stort et emne, men jeg havde allerede købt epoxyen hjem til og lave form af så nu kunne jeg lige så godt bruge det. En anden gang vil jeg nok vælge en epoxy med en potlife på 2 timer eller der over. Jeg valgte og bruge epoxy frem for polyester fordi det har langt bedre mekaniske egenskaber. Epoxy har langt bedre vedhæftning, er stærkere og sejere, så man får et stivere og lettere skrog som ikke har de samme tilbøjeligheder til og få osmose som et skrog støbt i polyester. Prisen på epoxy er naturligvis højere, men man bruger også langt mindre materiale og så undgår man alle de organiske opløsningsmidler. Dette har betydet at vi kunne gå rundt og arbejde uden masker og det er også langt lettere og finde et sted og arbejde da man ikke skal tænke på udluftning. Yderst har jeg valgt og bruge NM Gelcoat 275 som er en rigtig god allround epoxybaseret gelcoat. 

Gelcoaten er smurt i formen til dækket.

Skrog og dæk under vakuum

 

Mobilt bredbånd

Udgivet i flerskrog | Skriv en kommentar

En travl jul og nytår


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Tiden mellem jul og nytår er blevet udnyttet til fulde. Tiden op til jul blev brugt på og klargøre formene og klippe glasfiber osv. Efter de obligatoriske juledage hvor familien er i højsæde blev et mindre hold af hjælpere trommet sammen, “nu skulle der støbes”. Resultater blev rigtig godt, så nu er Nielsen Trio igen en trimaran. Nu mangler alt apteringsarbejdet, så der er stadig lang vej til et skrog der kan bruges.

Udgivet i flerskrog | Skriv en kommentar

Fremgang


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Så er der sket lidt igen. Maget af det der foregår i øjeblikket er ret trivielt, men det skal jo gøres. Formen er nu blevet vokset 4 gange. Jeg regner med og vokse den 2 gange mere for og være sikker på at skroget slipper let. Der er garanteret ikke nødvendigt med så meget voks, men jeg ville være meget ked af hvis det færdige skrog ikke kunne komme ud af formen, så derfor kan jeg godt ofte lidt tid og kræfter på og forberede formen. Glasfiberen til skrog og dæk er klippet og skummet er skåret, så nu venter jeg kun på juleferien så jeg kan komme i gang med og støbe. Der er fascinerende så lidt et skrog fylder inden det bliver samler:-)

Udgivet i Uncategorized | Skriv en kommentar

Tidsfordriv


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

I mangel af bedre kan man altid sidde og surfe lidt på nettet, her kan man så drømme om når dagen kommer hvor man selv skal på vandet. Her en lille video der kan minde os om hvorfor vi sejler flerskrog og uden bly. Lad os håbe den kommende sommer byder på godt sejlvejr. Catamaranen er Mad Max en Australsk 10m catamaran der vandt VM for flerskrogsbåde der kan trailes.

Udgivet i flerskrog | Skriv en kommentar

Tingene ændre sig hele tiden


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Tingene ændre sig hele tiden, ikke så snart planen var lagt så sker der nye ting. Oprindeligt var planen og bygge en form over det tilbageværende sideskrog, men pludselig blev alle de oprindelige forme til Crocodille Catamaranen og trimaranen til salg. Dette var næsten for godt til og være sandt, så jeg tog over og besøgte Niels Ørum for og se på formene. Jeg skal sige med det samme at jeg blev bestemt ikke skuffet. Alle forme var opbevaret inden dørs og i tip top stand, de skal bare vaskes af og have en gang formvoks, så er de klar til og støbe den ene båd efter den anden i. Ud over formene til side og hovedskrog, var der også forme til div. sværd, ror rorhoveder sværdkister tværbeams osv. samt skabeloner til og skære skotter og skum efter.

Det skal i denne forbindelse siges at Niels også har formene til My-Cat til salg. Til dem der ikke kender den kan jeg fortælle at det er en let bygget 26 fod katamaran, der blev kåret som Europas hurtigste serie producerede båd. My-Cat er stadig en efterspurgt båd på brugt markedet og med god grund, for den sejler virkelig godt, samtidig med at den har de mest nødvendige faciliteter. Går du med lyst til og bygge en hurtig, familievenlig og let dreven katamaran så er det bestemt vær og overveje og købe formene til My-Cat. Lige som alt andet Niels har lavet så er de i meget høj kvalitet og lige klar til og bruge. Sammen med formene får man også alt værktøj til og bygge My-Cat og den viden der er nødvendig. Har man lyst til og bygge en katamaran, tror jeg ikke man finder bedre forme end disse og kvaliteten er helt i top.

Når, men udgangen på det hele er blevet at jeg har købt formene til Crocodille caramaran og trimaran (Nielsen Trio) og har nu formene til dem begge så nu kan jeg lave to nye sideskrog i den oprindelige form. Samtidig kan jeg bygge lige så mange nye både jeg “gider” 🙂 Skulle der være en der ude der ønsker en Formula 28 Trimaran eller Catamaran så skriv, det kan være vi kan finde en løsning. Husk Crocodile Tri er det mest vindende Formula 28 trimaran design nogen sinde.

 

 

Udgivet i flerskrog | Skriv en kommentar

Planen er lagt


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

 

Når, de seneste måneder er gået med og planlægge hvordan Nielsen Trio igen kommer på vandet. Tiden er gået med minutiøst og gennemgå det tilbageværende sideskrog. Skroget er slebet ned så alt gammel maling er væk og alle gamle reparationer er kommet frem til overfladen. Samtidig har jeg haft mulighed for og veje skroget og jeg må indrømme at Nielsen Trio har taget lidt på mens den har ligget i Frankrig. Planen har hele tiden været og sætte det tilbageværende skrog i stand så det kan bruges som plog til og lave en støbeform over. For og kunne opnå et tilfredsstillende resultat har det været nødvendigt og spartle en del på skroget. Jeg indrømmer gerne at der et blevet brugt en del filler  og epoxy over de sidste måneder, men det meste er blevet slebet af igen 🙂 Det hele har heldigvis været besværet værd, for skroget er nu klar til og lave en støbeform over og jeg har fået et godt overblik over hvordan det nye skrog skal bygges.

Udgivet i flerskrog | Skriv en kommentar