Turen går til Frankrig


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Ugers planlægning blev omsider til en realitet og dagen hvor vi havde aftalt og tage af sted oprandt. Aftalen var at den lejede bil skulle hentes kl. 9 og pakkes så vi kunne komme tidligt af sted så vi undgik myldretidstrafikken rundt om Hamborg. Som sagt så gjort. Bilen blev hentet og vi gik i gang med og pakke. Pludselig kom en af os til og kikke på dækkene på bilen, det viste sig at bilen var monteret med pigdæk, ikke det smarteste når man skal køre tværs igennem Tyskland. Resultatet var at vi måtte køre tilbage til udlejningsselskabet og få en ny bil. Ok tilbage igen og klar til og køre ca. kl. 15.00, det var ikke længere noget problem med myldretiden ved Hamborg da vi ville komme efter den var slut, men vi var allerede sat under præs for og nå til Frankrig inden kl. 11.00 dagen efter.

Selve turen ned gennem Europa er der ikke så meget og skrive om, udover et møde med en meget nærgående lurer på en tysk rasteplads, som ikke ville lade os sove i fred. Kl. ca. 01.30 holdt vi ind på en rasteplads i Tyskland for og sove. Vi holdt omkring 35m. fra en lille toiletbygning hvor der ingen belysning er, for ikke og blive generet af lyset når vi skal sove. Inden vi har fået rakt armene bagud for og tage vores soveposer som lå på bagsædet, står der en mand og kikker ind af sideruden i bilen. Han er helt upåvirket af at vi ikke sover, men fortrækker dog da vi ruller vinduet ned og spørger om vi kan hjælpe med noget. Han blive ved med og luske rundt om toiletbygningen og når der ruller en bil ind på rastepladsen lusker han over til den med det samme for og se ind af vinduerne. Vi beslutter os for og prøve og få lidt søvn, men da han igen 15 min senere stod og kikkede ind af vinduet til os, ombestemmer vi os og høre videre til den næste rasteplads, som var noget større og oplyst. Her sover vi nogle timer og begav os af sted igen kl. 06.30.

Da vi ankommer i Frankrig er båden og alt medfølgende udstyr lagt frem, så vi kan inspicere det. Vi går straks i gang med og undersøge skrogene grundigt for delamineringer og skader. Det står hurtigt klart at denne båd er i en langt bedre stand en den Formula 28 vi var oppe i Stokholm og se på. Jeg tør godt og sige at de to både ikke tåler sammenligning. Vi fandt ikke et eneste sted på skrog eller dæk hvor konstruktionen var blevet blød eller hvor vi havde opfattelse af at der kunne være delamineringer. Alle tre skrog var helt tørrer og bar ikke præg af, at der på noget tidspunkt havde stået vand i dem, eneste synlige skade vi fandt, var i det ene sideskrog som havde fået et lille huld da båden var blevet taget på land i efteråret. Dette er dog ingen sag og lave. Jo mere vi undersøgte båden jo sværere blev det og skjule smilene, ikke det bedste udgangspunkt for og handle om prisen. Da vi havde kikket det hele rigtig godt igennem var det tid til og undersøge sejlende. Sælger havde lagt alle sejlene frem i en stor bunke af gamle og nye sejl. Vi har endnu ikke det fulde overblik over alle sejl, men der er i hvert tilfælde 4 storsejl, 3 foke, 6 genakkere i meylar, kevlar og cupefiber samt 3 code 0 og en meget stor flad genakker på 65 m² som de brugte på søen. Vi valgte kun og kikke de nyeste sejl igennem, så vi hankede op i de 6 sejl som sælger udpege og gik op til en nærliggende kunststof basketbane. Da vi rullede sejlene ud gik det op for os at dette var et komplet stel næsten nye sejl som sælger ikke tidligere havde omtalt, da vi aftalte via mail hvad der skulle føle med til båden. Sælger havde oprindelig ønsket og sælge disse sejl ved siden af, for og tjene lidt ekstra, men nu var de med i prisen. Stellet bestod af et 50m² storsejl, 2 45m² genakkere og en 55m² code 0 alle sejl syet i cupefiber, samt en meget stor 65m² code 0 syet i kraftig spealerdug. Vi kommer nok ikke til og bruge dette sejl, men det fulgte med. Ud over disse næsten nye sejl følger en lang række trænings og transportsejl med til båden, så man slipper for og købe nye sejl de næste år.

Da alle tingene var gennemgået og vi skulle til og beslutte os om, hvor vid vi skulle have noget på slæb hjem, eller om vi bare skulle køre igen. Beslutningen var ikke så svær og træffe. Vi var hurtigt enige om at båden skulle med hjem til Danmark igen, så det var bare og få det hele pakket sammen og få skrevet papirerne og ordnet bankgarantierne over for sælger, så vi kunne tage den med, med det samme.

 

Da båden var pakket og vi havde drukket det obligatoriske glas vin med sælger som bevis på en vel overstået handel, begav vi os af sted, nu ca. 12 m længere og 1500 kg tungere end da vi ankom 5 timer tidligere. Turen hjem forløb uden den store dramatik. Vi lagde os i inderbanen og kørte med 85 km/t hele vejen til Kastrup. Kun på en enkelt nedkørsel snød traileren os og kom i slinger, men heldig vis kørte vi i en Volvo V70, så situationen kom hurtig under kontrol igen.

Nu står både på havnen i Kastrup og vi er ved og skabe os et overblik over de småting der skal laves. Vi er blevet enige om at der ikke er noget hastværk med og få båden på vandet, selv om det kribler i fingrene for og komme ud og prøve den. Vi vil hellere sikre os at alt ting er i tip top stand når båden kommer i vandet så vi undgår havari når vi skal til og sejle.

 

Dette indlæg blev udgivet i flerskrog, Ikke kategoriseret, Sejlsport og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar