Konstruktionen


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/fastsailers.dk/webblog/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Flere har spurgt hvilke materialer jeg har valgt og bruge til konstruktionen af det nye sideskrog. Jeg valgte og bygge skroget så billigt som muligt og ikke bruge s mange eksotiske materialer som kulfiber og kevlar. Det oprindelige skrog var lavet i glasfiber og polyester og der havde aldrig været nogle strukturelle problemer med det før franskmændene fik fat i det og begyndte og ændre det. Jeg valgte derfor og lave et skrog hvor konstruktionen meget liner det oprindelige dog med et par ændringer som skulle give større styrke til samme vægt. Flere har spurgt hvorfor jeg ikke laver et set nye skrog i rent kulfiber. Det vil jeg bestemt heller ikke afvise at jeg gør på et tidspunkt, men så bliver det i forbindelse med at jeg laver en helt ny båd. Jeg syndes det er lidt meningsløst og lave et par helt nye eksotiske sideskrog og så fortsat sejle rundt med de gamle alu beams og det gamle hovedskrog i glasfiber. I øvrigt er der ikke fordi det gamle hovedskrog fejler noget, men skal man skifte spor og lave noget eksotisk syndes jeg man skal gå hele linen ud og gøre det 100%. Hvem ved måske kommer der en dag en Nielsen Trio Carbon på vandet. 

Fordi skroget er støbt under vakuum har det været muligt og fjerne de måtter der i den originale konstruktion skulle sikre bindingen mellem skum og glasfiber. Man har altid brugt traditionel pulverbundet glasfibermåtte til og sikre en god vedhæftning mellem glasfiber og skum. Fordelen ved den pulverbundende måtte er at den indeholder meget lim, dette sikre en god vedhæftning til skummet men, desværre betyder dette også at den bliver meget tung og det er noget jeg for alt i verden vil undgå. Når man som jeg bruger vakuum til og støbe med hjælper undertrykket med og presse skum og glasfiber sammen hvor ved man får en god vedhæftning med langt mindre lim, så det har været muligt helt og fjerne den pulverbundende måtte. Den vægt som den pulverbundende måtte udgjorde i den gamle konstruktion er blevet brugt til og ligge et ekstra lag Multiaxial (Bidiagonal) roving± 45° 440g. På denne måde bliver konstruktionen mellem 60 og 80% stærkere med den samme vægt. Som lim har jeg brugt NM Laminerings epoxy 275A. Optimalt set havde det været bedre for mig og bruge en epoxy med længere potlife når jeg skulle vakuumbage så stort et emne, men jeg havde allerede købt epoxyen hjem til og lave form af så nu kunne jeg lige så godt bruge det. En anden gang vil jeg nok vælge en epoxy med en potlife på 2 timer eller der over. Jeg valgte og bruge epoxy frem for polyester fordi det har langt bedre mekaniske egenskaber. Epoxy har langt bedre vedhæftning, er stærkere og sejere, så man får et stivere og lettere skrog som ikke har de samme tilbøjeligheder til og få osmose som et skrog støbt i polyester. Prisen på epoxy er naturligvis højere, men man bruger også langt mindre materiale og så undgår man alle de organiske opløsningsmidler. Dette har betydet at vi kunne gå rundt og arbejde uden masker og det er også langt lettere og finde et sted og arbejde da man ikke skal tænke på udluftning. Yderst har jeg valgt og bruge NM Gelcoat 275 som er en rigtig god allround epoxybaseret gelcoat. 

Gelcoaten er smurt i formen til dækket.

Skrog og dæk under vakuum

 

Mobilt bredbånd

Dette indlæg blev udgivet i flerskrog. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar